
Írta: Melinda
El tudsz képzelni egy olyan első randit, ahol még mielőtt megszólalnál, a másik már eldöntötte, akar-e második találkozót? Na, pont ilyen az első benyomás a weboldaladon is. Az emberek kevesebb mint 5 másodperc alatt eldöntik, maradnak-e az oldaladon vagy továbbállnak.



5 dolog, amit a weboldalad mond rólad, még mielőtt bárki elolvasná a szöveget
És a durva az egészben? Hogy ez az ítélet nem feltétlen a szövegeiden múlik, hanem az összhatáson. A kinézeten. Az érzésen, amit a látogató kap, amikor betölt az oldal. (Nyilván a szöveg is nagyon fontos de annak a hatása csak később jön képbe, az első pár másodperc után. Viszont addigra a látogató már kb eldöntötte hogy tetszik e neki amit lát. Ilyen gyorsan alkotunk véleményt. És nem csak weblapokról, termékekről, reklámokról, hanem sajnos emberekről is, de ez már egy másik poszt témája.)
Ijesztő? Vagy inkább lehetőség? Szerintem szuper lehetőség! Egy olyan titkos nyelv ez, ami nem betűkkel, hanem színekkel, formákkal és hangulattal kommunikál.
A következő 5 pont megmutatja, mit kommunikál rólad a weboldalad – akkor is, ha te nem is tudsz róla és ebben a bejegyzésben elmesélem, mit mesél rólad a weboldalad már az első másodpercekben – és hogyan érheted el, hogy az a bizonyos “első benyomás” tökéletes legyen.


1. Az arculatod elárulja, mennyire veszed komolyan a vállalkozásod
A márkád személyisége és értékrendje
Még mielőtt bárki elolvasná a bemutatkozásodat vagy az ajánlatodat, máris hatással van rá, amit lát. A színek, a betűtípus, a képek stílusa – mind azt üzenik: „ilyen vagyok én”.
Ha a weboldalad színei kuszák, a betűtípusok ugrálnak, mint a gyerekek a trambulinon, vagy nincs egységes stílus, az azt üzeni: “Én csak összedobtam ezt az oldalt.” Ez olyan, mintha pizsamában mennél állásinterjúra.
Viszont ha van egy letisztult, harmonikus arculatod, ami türközi a személyiségedet és a márkád értékeit, az arról mesél: “Ez itt egy profi, megbízható ember, aki érti, mit csinál.” Ez az a pillanat, amikor a látogató nem kattint tovább, hanem elkezdi felfedezni az oldalad.
Ha például pasztell színeket, letisztult tipográfiát és természetes fotókat használsz, az egy kedves, nyugodt, barátságos márkát sejtet. De ha harsány, élénk színekkel és vagány betűtípusokkal dolgozol, az inkább egy energikus, kreatív, lendületes személyiséget tükröz.
Lehet a kettőt ötvözni is de ahhoz már jobban kell ismerni a színek pszichológiáját. A lényeg, hogy használj márkaarculati elemeket (logó, színek, betűtípusok, stílusos grafika) tudatosan, és minden oldaladon következetesen.
Tipp: Próbáld ki a brand archetípus megközelítést, hogy még tudatosabban tudd építeni a márkád személyiségét. ITT olvashatsz bővebben róla.

2. A dizájn megmutatja, kinek szól az oldal
kihez szól a weboldalad
A weboldalad stílusa egyből elárulja, hogy kiket szeretnél megszólítani. Egy bohém, színes, rajzos oldal valószínűleg nem egy könyvvizsgáló irodának készült – viszont szuper lehet egy gyerekprogramokat szervező anyuka vállalkozásához.
Ha a weboldalad látogatói az első néhány pillanatban nem érzik magukat megszólítva, sajnos nem is fognak tovább olvasni.
Ha például női vállalkozóknak kínálsz szolgáltatást, akkor a vizuális világ, a szóhasználat és a példák is mind tükrözzék ezt. Legyen olyan, mintha egy kávé mellett beszélgetnétek – hogy azt érezze: “igen, ő ért engem. ”Úgy fogalmazz, mint ahogy beszélnél is vele élőben. Kihez is? Nem minden látogatóhoz tudsz – és nem is akarsz- egyszerre beszélni, nem fogsz tudni mindenkit megfogni, megszólítani. Döntened kell: vagy követed a sokszor hangoztatott “niche down” technikát, azaz keresd meg az ideális ügyfeled és csak neki beszélj.
Ne általánosan kommunikálj – merj konkrétan szólni a célcsoportodhoz! Lehet, hogy kevesebb embernek szól így, de ők sokkal inkább érezni fogják, hogy nekik készült az oldal.

3. A felépítés és navigáció elárulja, mennyire vagy profi
legyen logikus és egyértelmű
Egy igényes, átgondolt weboldal azt üzeni: “komolyan veszem, amit csinálok”. A rendezetlen, sablonos vagy “összecsapott” oldal viszont pont az ellenkezőjét mondja: “ez csak egy hobbi”, vagy “nem igazán tudom, mit csinálok”.
És itt most nem arról van szó, hogy drága dizájn kell! Hanem arról, hogy a stílus legyen következetes, a képek minőségiek, és az elrendezés áttekinthető.
Képzeld el, hogy a weboldalad az online névjegykártyád – sőt, még annál is több: a boltod, ahol az első benyomás eldöntheti, hogy lesz-e belőle vásárlás.

4. A weboldalad "hangulata" elárulja, milyen veled dolgozni
milyen élmény lesz az ügyfelednek lenni
A weblapod arról is mesél, hogy milyen lesz a munka veled.
Már az első pillantásból sejteni lehet, hogy egy együttműködés veled milyen érzés lesz. Ha a weboldalad struktúrált, világos és átlátható, az azt sugallja: szervezett vagy, megbízható és gördülékeny a folyamat.
Ha viszont káoszos, nehezen navigálható vagy túlzsúfolt az oldal, akkor – bármilyen fantasztikus is vagy amúgy – az emberek bizonytalanok lesznek, és nem fognak belevágni.
Jó ötlet lehet egy “hogyan dolgozom” szekciót is betenni, ahol lépésről lépésre megmutatod az együttműködés menetét.
Egy oldal lehet vidám és barátságos, vagy hideg és zárt. Ez nem jó vagy rossz kérdése, hanem az üzemeltető személyiségének tükre. A cél az, hogy épp azt a hangulatot adja vissza, amit a márkád képvisel.
Ha a te hangulatod közvetlen, inspiráló és megbízható, akkor ennek már az oldal betöltésének pillanatában érezhetőnek kell lennie.
Tipp: Gondold végig, milyen érzelmeket szeretnél kelteni, és minden elemet (színek, képek, ikonok, mozgások) ennek rendelj alá.
5. Miben vagy más mint a többiek
Hogy miért téged válasszanak
Itt jön a legizgalmasabb rész: egy igazán jól összerakott weboldal már a vizualitás szintjén is különlegessé tesz. Ha felismerhető a stílusod, ha érződik a személyiséged, akkor kitűnsz a többiek közül, még akkor is, ha 100 másik lakberendező, coach, esküvőszervező vagy tanácsadó is van a piacon.
Az emberek nem csak azt nézik, mit kínálsz, hanem azt is, hogy milyen érzés veled dolgozni. És ezt már azelőtt eldöntik, hogy egyetlen szóhoz is eljutnának.
A vizuális tartalom nemcsak szépé teszi az oldalt, hanem mély érzelmi hatást is kelt.
Ha valaki azt látja, hogy minden fotód harmonizál, és azt az érzést kelti, amit át szeretnél adni (pl. bizalom, kreativitás, gondoskodás), akkor már megnyerted az első kört.
Tipp: Kérj profi fotózást vagy tanulj meg alap fotószerkesztést. Vagy legalább használj egységes filtert, hogy a képeid egy nyelvet beszéljenek.


Mit tehetsz most?
-
Nézd meg a saját oldaladat külső szemmel – mit mond rólad első pillantásra?
-
Kérj visszajelzést másoktól (barátok, ügyfelek, szakmabeliek) – mit éreznek?
-
Ha úgy érzed, van mit finomítani, ne halogasd! Egy kis vizuális igazítás csodát tehet.
Tényleg kíváncsi vagyok: te mit szeretnél, mit mondjon rólad a weboldalad? Írd meg üzenetben, és ha szeretnéd, megnézem a honlapod első benyomását szakmai szemmel is.
További érdekességek
olvasd el
Mik azok az archetípusok?
Miért fontosak és hogyan segítenek a márkaépítésben?„Egy erős márka nem csak megjelenik – mesél, érez és kapcsolódik.”Van, hogy valami vagy valaki azonnal szimpatikus neked és olyan is, hogy valakit vagy valamit szinte azonnal elutasítasz? Ne izgulj ez tök normális....
5 fontos elem aminek ott a helye a kezdőlapodon
A kezdőlap a vállalkozásod virtuális kirakata. Ez az első dolog, amit a látogatók meglátnak, és mindössze néhány másodperced van arra, hogy megragadd a figyelmüket. Ezért kulcsfontosságú, hogy a kezdőlapod jól átgondolt és felhasználóbarát legyen.
Miért jó a saját, egyedi weboldal a vállalkozásodnak
és milyen költségekkel járnak a különböző megoldásokAhogy egy vállalkozás növekszik és fejlődik, elengedhetetlen, hogy megfelelő online jelenlétet biztosítson magának. Sok kisvállalkozás kezdi ingyenes vagy könnyen összeállítható weboldal készítő platformokkal, mint...

kövess be
Join
Iratkozz fel a hírlevélre
Lehet, hogy ritkán küldök emailt majd, de ígérem érdekes lesz!