Mik azok az archetípusok?
Miért fontosak és hogyan segítenek a márkaépítésben?

„Egy erős márka nem csak megjelenik – mesél, érez és kapcsolódik.”


Van, hogy valami vagy valaki azonnal szimpatikus neked és olyan is, hogy valakit vagy valamit szinte azonnal elutasítasz? Ne izgulj ez tök normális. Van aki passzol a lelkünkhöz, archetípusunkhoz és van ami taszít. Például egy ‘ruler’ típusú ember túl nagyképű és erőszakosnak tűnhet egy ‘caregiver’ szemében. Másképp látjuk a világot, teljesen másképp állunk dolgokhoz és ez így van jól. Van, akinek tetszeni fog a márkád és hát igen, van akinek nem fog. De ez ellen nem tehetsz és nem is kell tenned semmit. Csak találd meg ki a TE célközönséged, akik VELED szeretnének kapcsolódni.
márkastratégia
A sikeres márkastratégia alapja, hogy világosan meghatározzuk, milyen szerepet játszik a márkánk a piacon és a fogyasztók életében.
Ehhez nyújt kulcsfontosságú eszközt a márka archetípusok rendszere.
Mi az első dolog, ami eszedbe jut egy erős márkáról? Egy érzés, egy történet vagy talán egy ikonikus szlogen? A legerősebb márkák nem csupán termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak – valódi személyiségük van, amely mélyen kapcsolódik a közönségükhöz. De hogyan lehet ezt tudatosan felépíteni? Erre ad választ a brand archetípusok rendszere.
Mi az a brand archetípus?
Az archetípusok ősi, univerzális karaktertípusok, amelyek generációk óta jelen vannak a mesékben, mítoszokban és a kultúránkban. Az ókori elméletet Carl Gustav Jung, a híres svájci pszichológus dolgozta ki, aki úgy vélte, hogy ezek az ősi mintázatok mélyen gyökereznek a kollektív tudattalanunkban.
A marketing és a márkaépítés világában az archetípusok segítenek a vállalkozásoknak meghatározni saját identitásukat, és hiteles kapcsolatot kialakítani a célközönségükkel. Gondolj csak a Harley-Davidson szabadságot hirdető Lázadójára vagy a Disney varázslatos Teremtőjére – ezek az archetípusok nemcsak formálják a márka kommunikációját, hanem érzelmi kötődést is építenek.
Egy márka archetípusa meghatározza a márka karakterét, hangját, értékeit és azt, hogy milyen érzelmi reakciókat vált ki a fogyasztókból.


A 12 brand archetípus
Uralkodó
Vezető és hatalommal bíró márkák (pl. Rolex, Mercedes-Benz)
Teremtő
Innovatív, művészi és inspiráló márkák (pl. Lego, Adobe)
Gondoskodó
Törődő, támogató márkák (pl. Dove, Johnson & Johnson)
Felfedező
Kalandvágyó és szabadságszerető márkák (pl. The North Face, Patagonia)
Hős
Kitartó és erőt sugárzó márkák (pl. Nike, Red Bull)
Lázadó
Szabályokat felrúgó, provokatív márkák (pl. Harley-Davidson, Diesel)
Varázsló
Átalakulást hozó és különleges élményt nyújtó márkák (pl. Disney, Apple)
Bölcs
Tudásra és hitelességre építő márkák (pl. Google, TED)
Ártatlan
Őszinte, egyszerű és tiszta márkák (pl. Innocent Drinks, Dove)
Bohóc / komikus
Szórakoztató és humoros márkák (pl. M&M’s, Ben & Jerry’s)
Szerető
Szenvedélyes és érzelmes márkák (pl. Chanel, Victoria’s Secret)
Átlagember
Közvetlen és elérhető márkák (pl. IKEA, Levi’s)
Miért hasznos ez a marketingben?
A brand archetípusok segítenek abban, hogy a márkádnak egyértelmű, következetes és érzelmeket kiváltó hangja legyen. Ha pontosan ismered, milyen archetípusba tartozik a vállalkozásod, akkor könnyebben kommunikálhatod az értékeidet, megtalálhatod az ideális ügyfeleidet, és olyan vizuális és szöveges tartalmakat hozhatsz létre, amelyek valóban rezonálnak a közönségeddel.
Egy jó archetípus-stratégia:
-
Erősíti a márkaidentitást, mert világossá teszi, hogy ki vagy és mit képviselsz.
-
Segít a célközönséged megszólításában, hiszen az emberek sokkal könnyebben kapcsolódnak érzelmi szinten egy karakterhez, mint egy egyszerű szolgáltatáshoz.
-
Megkülönböztet a versenytársaktól, mivel egyedi személyiséget ad a márkádnak.

hogyan használd
Hogyan alkalmazd az archetípusokat a saját márkádban?
Ha megérted az ügyfeleidet, kialakíthatsz egy olyan márkaszemélyiséget, ami lehetővé teszi, hogy egy adott típusú fogyasztóhoz, a TE idális ügyfeledhez kapcsolódj.
Első lépésként gondold végig, milyen értékeket képviselsz, milyen érzelmeket szeretnél kiváltani a közönségedből, és hogyan kommunikálsz velük jelenleg. Ha ez megvan, az archetípusok segítenek finomhangolni a stratégiádat, hogy még hitelesebb és vonzóbb legyen a márkád.
Ha egyedül viszed a márkádat, akkor természetesen a személyiséged erősen meghatározza a márkád karakterét. Azonban a márkaszemélyiség nem csupán arról szól, hogy “önmagadat adod”, hanem arról is, hogy ezt hogyan kommunikálod következetesen és tudatosan.
A személyes márkaépítésben az archetípusok abban segítenek, hogy ne csak ösztönösen, hanem tudatosan is megformáld a márkád karakterét.
Egy jól meghatározott archetípus segíthet abban, hogy:
Következetesebb legyél
a kommunikációdban (ne csapongj a stílusok között, hanem mindig ugyanazt a hangot képviseld).
Erősebb érzelmi kötődést építs
a célközönségeddel (mert az emberek jobban kapcsolódnak egy tiszta karakterhez).
Tudatosabban alakítsd a vizuális és szöveges megjelenésedet,
hogy az valóban tükrözze az értékeidet és a célközönségedhez is passzoljon.

Join
Work With Me
